POPIS PRACOVNÍCH POSTUPŮ
Popis pracovních postupů

Mytí

Základní mytí:

Zásadou ručního mytí automobilů je důkladné nanesení aktivního rozpouštěče/pěny na suchý a znečištěný lak. Po krátkém působení se nečistoty na povrchu uvolní a tlakovým oplachem odstraní. Vznikne vhodný povrch pro šamponové mytí, kde při použití mycí houby nebo speciálního kartáče nevzniká možnost poškrábaní laku zbytkem nečistot. Po důkladném umytí následuje konečný tlakový oplach  karoserie, všech rámů dveří, pantů, prahů, kol a blatníků a nakonec je možné  přidat mokrý vosk pro konzervaci laku a snažší vysušení. Pro vysušení použijeme stěrku, stlačený vzduch a švédskou utěrku. Nejčastější chybou je právě nedostatečné předmytí bez nástřiku rozpouštěče a drhnutí zbylé špíny na povrchu  automobilu,  tak jak se běžně stává v kartáčových myčkách nebo doma  jen s volně tekoucí vodou z hadice a poctivě přitlačené houbě.


- Rychlomytí – bezkontaktni mytí:

Nanesení aktivního rozpouštěče/pěny nečistot na suchý a znečištěný lak. Po krátkém působení se nečistoty na povrchu uvolní a tlakovým oplachem odstraní.  Rychlomytí lze provádět pouze jako částečné údržbové mytí, kdy například z časových důvodů není možné kompletní mytí. U silně zoxidovaných laků je často nedostačující z důvodu zažranosti špíny. Zato nové a navoskované laky jdou snadno omýt. Poměr naředění autochemie použitý v aktivní pěně musí být naředěn vhodně podle návodu příslušného rozpouštěče. Silnější koncentrace autochemie by mohla způsobit poškození laku a ozdobných lišt. 

 

Ošetření laku, voskování

Oxidace, ztráta lesku barvy a škrábance, to jsou neduhy, které lze leštěním a voskováním odstranit. Důležitá je příprava laku pod vosk, kdy požadavkem je co nejčistší a nejhladší povrch.

1.rozleštění laku:

- Čistící modelína - cleaner clay (mechanicky) - odstraňovač vzdušné koroze (chemicky ) jedná se o čistící proces probíhající v konečné fázi mytí automobilu, kdy jsou z povrchu odmyty veškeré nečistoty, ale pořád zůstává nalepený asfalt, polétavý kovový prach z brzdových destiček, pryskyřice a zapečené zbytky hmyzu. Chemická cesta při použití odstraňovače vzdušné rzi jako rozstřikovače se používá pokaždé. Po krátkém působení se smyjí nečistoty z povrchu laku. Pří hrubém znečištění se dále  použivá karosářská modelína mechanickým působením na exponovaných místech. Tento postup se nazýváme cleyování. 

Podvodní leštění

Hluboké škrábance lze předleštit podvodním leštěním, kdy se zaměříme na poškozenou část dílu a nezbytné okolí a to proto, aby úbytek laku byl co nejmenší. Broušení probíhá pod vodou za pomoci  brusných kotoučků např. Trizact, které se skládají z vrstev minerálů uspořádaných do pyramid. Použít je lze  ručně nebo strojně. Poškozený díl se brousí zpravidla třikrát a to od nejhrubší P1000, 3000 až po nejjemnější 6000. Jedinečná konstrukce brusiva Trizact do tvaru pyramid zajišťuje jeho dlouhou životnost a stálou účinnost po celou dobu broušení. Celý povrch je perforovaný, aby mohla voda protékat, zvlhčovat povrch a tím zabránit předčasnému zanášení. Výsledkem je stejnoměrný matný hladký povrch. Návaznost zaleštění hrubou a jemnou pastou je po podvodním broušení nutná.

- Leštění laku:

Krok první: Rozleštění laků rovnoměrně otáčivou leštičkou lze provádět u poškozenějších laků v návaznosti na předchozí podvodní leštění a nebo rovnou po umytí a odmaštění automobilu. Jedná se o strojní leštění, kdy má leštička na unašeči přilepený molitanový kotouč a na něj nanesenu leštící pastu. Pasty se vyrábějí z nanočástic, obsahujících podle příslušné hrubosti schopnost zalešťovat stopy po hlubších škrábancích. Obdobou je i výběr tvrdosti molitanových kotoučů. Při tomto způsobu leštění se jedná o druhý největší úbytek laku, ale je podstatně menší než u podvodního leštění. Rovnoměrně otáčkové leštění, kdy jsou odstraněny hluboké škrábance není konečné, protože zůstavají pohledové hologramy od cest, kterou leštička při leštění po laku najezdila. 

Krok druhý: Konečné rozleštění exentrickou leštičkou s pravidelným výkmitem ( 12,15 a 21 mm ). Tento způsob je novinkou a díky pravidelným výkmitům roztrhá pohledovou cestu leštičky tak, že kontrola laku z jakéhokoliv úhlu pohledu působí celistvě a bez hologramů. Jedná se o jemnější, konečný způsob leštění, které se provádí v návaznosti na první rovnoměrné leštění a nebo rovnou u kvalitních a nových laků. Takto připravený povrch je ideální pro následné voskování díky jemnému a čistému povrchu, který jsme dosáhli díky leštění.

- Venkovní plasty

Pokud jsou plasty nastříkány v barvě automobilu je možné je také přeleštit, ale se zřetelem na jemnější leštění. Barva na plastech totiž nemá takovou přilnavost jako na karoserii. Zbývající postup při voskování je stejný jako u karoserie. Nenastříkané plasty v původní černé barvě je nutné oblepit ochrannou páskou. Pronikne-li brusná pasta do povrchu  plastu, způsobí neodstranitelné skvrny. Po leštění a voskování se páska odstraní a plasty se zvýrazní a naimpregnují.

2. Voskování:

Vosk slouží jako ochrana laku a to na nové nebo rozleštěné laky. Nanáší se ručně aplikační houbičkou a to kapalně nebo formou pasty na rozleštěný a odmaštěný suchý povrch. Po zaschnutí se vosk ručně vyleští švédskou utěrkou a hned na omak působí hladce. Voskováním jsme dosáhli uzavření prostupnosti laku a tím ochranu před UV zářením, odolnosti lesku, antistatického odpuzování nečistot a zjednodušili si i následné mytí. Pro kontrolu dobře rozleštěná a navoskovaná  karoserie způsobuje za mokra hydrofobii - kapičkování. Používáme vosky syntetické (polymerové a nanokeramické) a přírodní (karnaubský).

 -  rychlovosk:

Postup při nanášení je obdobný jako při voskování, pouze s tím rozdílem, že je jednodušší příprava laku a použitý vosk je levnější s kratší tvanlivostí. Doporučené použití je například při udržovací ochraně dražších vosků ( karnaba, polymer a keramika ) a nebo u levnějších poptávek.

Čištění interiéru

- na sucho:

Jedná se o kompletní vysátí interiéru včetně úložného prostoru, umytí všech plastů a mytí a přeleštění skel. Textilní části bez vody.

- na mokro (tepování):
Obsahuje vyjmutí sedaček, koberce a rezervy z uložného prostoru a jiného lehce odnímatelného čalounění. Poté následuje důkladné vysátí všech mechanických nečistot, postřik a namydlení plastů a čalounění aktivním šamponem, který rozloží nečistoty i do hloubky. Rozpuštěné nečistoty se zanedlouho vysají pomocí vodního tepovacího vysavače a nechají dosušit. Plasty se otřou dočista  a napustí ochrannou vrstvou. Rozebraný automobil se nechá s vyjmutými sedačkami usušit do druhého dne, kdy se poskládá a dokončí.

Mytí motoru

Do motorového  prostoru se nastříká silný rozpouštěč a vše intenzivně vyštětkuje. Pak následuje tlakové opláchnutí teplou vodou. Postup se může opakovat podle stupně znečištění. Nakonec se všechny kontakty vyfoukají.

Kola

Mytí alu disků za použití silného koncentrátu a jemného štětce, kterým se vtírá do znečištěných míst tak, aby se povrch disku nepoškrábal. Postup se opakuje podle stupně znečištění.



 

ODAxOT